Nieuws

Freelancers optimistisch ondanks instabiel inkomen en wanbetalers

22 februari 2018

De gig-economie groeit wereldwijd zo hard, dat in 2020 bijna een op de vijf personen op freelance of projectbasis zal werken¹. In Nederland zijn er momenteel meer dan een miljoen zzp’ers. PayPal deed samen met Netfluential onderzoek naar freelancers die het grootste deel van hun werk via de computer en het internet doen. 85% daarvan verwacht dit jaar hogere of stabiele inkomsten, blijkt uit de resultaten van het Global Freelancer Insights Report dat PayPal vandaag in Nederland lanceert.

Ondanks optimisme en een markt met volop kansen, hebben freelancers nog altijd veel te maken met onzekerheden, zoals een onregelmatig inkomen en niet betaald worden door opdrachtgevers. In samenwerking met zzp-expert Jeroen Sakkers zet PayPal de trends voor Nederland op een rij. Jeroen Sakkers is initiatiefnemer van de Dag van de ZZP’er, de Freelancer Of The Year (FOTY) Awards, ZZP Barometer en feedbacktool Ratecard.

Verwachte groei in 2018

In het onderzoek geeft 52% van de freelancers aan dat hun werk het afgelopen jaar stabiel was en 24% zegt meer werk te zijn gaan doen. Bij de vraag hoe de verwachting van de toekomst is, geeft 46% van de freelancers aan dezelfde hoeveelheid werk te blijven doen. 39% verwacht het komende jaar erop vooruit te gaan. Sakkers: “Het zal freelancers de komende jaren nog beter vergaan dan tot nu toe. De freelancemarkt zal namelijk flink blijven groeien – zowel wat betreft het aantal online opdrachten als opdrachten op locatie. Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar specialisten en deze zijn steeds vaker alleen op freelancebasis te vinden.”

Nederland versus buitenland

Nederlandse freelancers behoren tot de meest ervaren freelancers uit het onderzoek, met op dit moment een gemiddelde van zo’n acht jaar als eigen baas. Het gemiddelde van alle landen ligt op minder dan vijf jaar.

Nederlandse freelancers hebben in verhouding tot de andere landen ook andere informatiebehoeften en gewoonten als het gaat om het gebruik van hulpbronnen. Zo zijn online blogs en YouTube in andere landen populair, maar Nederlanders maken daar het minste gebruik van. In Nederland worden vakmedia (26%) het meest geraadpleegd voor informatie, wat in de andere landen gemiddeld (14%) juist het minst wordt gebruikt voor dit doeleinde.

Opvallend is dat van alle onderzochte landen, Nederlandse freelancers het meeste aangeven dat ‘het prima gaat zonder hulpbronnen’ (35%). Als ze informatie zoeken, zijn ze het meest geïnteresseerd in het vinden van nieuwe klanten (24%), advies over tarieven (17%) en het leren van nieuwe vaardigheden (17%). Sakkers: “Als freelancer ben je de ultieme specialist: je doet wat je leuk vindt en wat je goed kan. Je loopt echter het risico dat je wordt ingehaald door de concurrentie als je je niet verder ontwikkelt. Doe niet alleen maar opdrachten op hetzelfde niveau, maar investeer ook tijd en geld in opleiding. Zo zorg je ervoor dat je kennisleider op jouw gebied blijft en zal je – ook inhoudelijk – steeds verder groeien.”